http://www.shimikada.loxblog.com.com/ وسایل آشنایی با مهندسی شیمی
شیمی
شیمی کده

 قسمت شیمی

یکی از مواردی که در محیط زیست آلودگی محسوب می شود آلودگی نوترینتها که شامل سولفات ،نیترات، نیتریت  هست وهرچیزی که به عنوان ماده غذایی وارد محیط شودو محیط از حالت طبیعی خارج کند به آن آلودگی می گویند بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

 

                      مواد راديواكتيو و بمب اتمي

 

مواد راديو اكتيو:

  راديوآکتيويته: در سال 1897 م. بکرل دانشمند فرانسوي ملاحظه نمود که چون املاحي از اورانيوم را در جعبه فلزي قرار دهيم با وجود آنکه با خارج ارتباطي ندارند املاح اورانيوم اشعه اي از خود به خارج مي فرستند که برروي صفحه حساس عکاسي اثر مينمايد بعدا مادام کوري  ملاحظه نمود که اين خاصيت در توريوم  نيز وجود دارد پس از آن به کشف ماده ديگري از سنگ معدن اورانيوم موفق شد موسوم به پشبلاند که فوق العاده فعالتر از اورانيوم خالص ميباشد و از آن رو موفق به کشف راديوم در املاح فوق الذکر گرديد. امروزه در حدود 30 عنصرنظير اورانيوم کشف شده است. اين اجسام را راديوآکتيو نامند وخاصيتي در اين اجسام وجود دارد که اين اجسام ميتوانند بخودي خود اشعه اي خارج نمايند که به راديوآکتيويته موسوم است. بايد دانست که راديوآکتيويته از خواص اتم ميباشد و آزمايش نشان داده که اين اشعه در اثر تجزيه هسته مرکزي اتم بوجود ميآيد. مهمترين عناصرراديوآکتيو عبارتند از اورانيوم، توريم، راديوم،

ادامه مطلب

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

ما چون به علم شیمی علاقه داریم هرچی مربوط به شیمی می شه حتی سیاست وشیمی رو قرار دادیم در ضمن از سایت دولت دات تی وی گرفته شده (در ضمن من خودم خیلی علاقه به رییس جمهور دارم چون واقعا دلسوز مردمه)

رییس جمهور همزمان با سالروز گرامیداشت مقام معلم، با حضور سرزده در منزل بیژن همتیان دبیر شیمی مقطع دبیرستان خود از مقام والای وی و فرهنگیان کشور تجلیل کرد.

 
 
 
 
 
شيمي درماني چيست و چگونه در بدن عمل مي كند؟

 


مقصود از شيمي درماني، درمان بيماري از طريق بكار بردن داروهاي گوناگون است. ودر معناي خاص آن كه امروزه بكار برده مي شود غرض درمان دارويي تومورهاي گوناگون ( يا به اصطلاح سرطان ) است. استفاده از داروهاي ضد سرطان يا شيمي درماني يكي از چند راه درمان اين گونه تومورها است و مي توان آن را با روشهاي ديگري مثل جراحي و پرتو درماني توام كرد. شيمي درماني در معالجه تومورها بسيار موثر بوده و امروزه با كشف داروهاي جديد ضد تومور اين تاثير رو به افزايش است.
در اين بخش به پرسشهاي احتمالي بيمار يا اطرافيان وي پاسخ داده مي شود.
بيمار چگونه شيمي درماني مي شود؟

بيشتر داروهاي ضد تومور را به يكي از روشهای زیر به بيمار مي دهند:
 
1- خوراکی
2-  تزريق عضلاني
3- تزريق وريدي
4- داخل صفاقی
5- داخل کانال نخاع
مطلب از شیمی کده ادامه ان را با کلیک روی ادامه مطلب ببینید

 

 

 

 

برگرفته از كتاب :
Chemotherapy and You: a guide to self-help during treatment
ترجمه دكتر جهانگير رافت
گرد آورنده:
دكتر سودابه شهيد ثالث
متخصص راديو تراپي انكولوژي

 

www.shimikada.loxblog.com



ادامه مطلب ...

 

 ویکی پدیا:شیمی (به پارسی سرهکیمیا)و(به انگلیسیChemistry) مطالعهٔ ساختار، خواص، ترکیبات، و تغییر شکل مواد است. این علم مربوط می‌شود به عناصر شیمیایی و ترکیبات شیمیایی که شامل اتم‌ها،مولکولها، و برهم‌کنش میان آنهاست.

 

تاریخچه

نوشتار اصلی: تاریخ شیمی

در اوایل، تلاش برای بیان طبیعت مواد و چگونگی دگرگونی آن‌ها ناموفق بود. دانش پیشرفته‌تر کیمیا نیز در این مورد ناتوان بود. به هرحال دانش کیمیا به کمک انجام تحقیقات اولیه و ثبت نتیجه‌ها، پایه‌گذار شیمی مدرن بود. تغییر نگرش در شناخت مواد زمانی شروع شد که رابرت بویل در سال۱۶۶۱ در کتاب شیمی‌دان شکاک میان شیمی و کیمیا تفاوت قائل شد. پس از آن شیمی با تلاش‌های آنتوان لاووازیه و ارائه قانون پایستگی جرم، به یک دانش تکامل‌یافته تبدیل شد. دغدغهٔ هر دو دانش کیمیا و شیمی شناخت طبیعت مواد و چگونگی دگرگونی آن‌ها بود، اما تنها شیمی از شیوه‌های علمی قوی بهره‌مند شد. با کوشش‌های ویژهٔ جوسایا ویلارد گیبز تاریخ شیمی با ترمودیناک رابطهٔ عمیقی پیدا کرد.

 

نگاه گذرا

نظریه اتمی پایه و اساس علم شیمی است. این تئوری بیان می‌دارد که تمام مواد از واحدهای بسیار کوچکی به نام اتم تشکیل شده‌اند. یکی از اصول و قوانینی که در مطرح شدن شیمی به عنوان یک علم تأثیر به‌سزایی داشته، اصل بقای جرم است. این قانون بیان می‌کند که در طول انجام یک واکنش شیمیایی معمولی، مقدار ماده تغییر نمی‌کند. (امروزه فیزیک مدرن ثابت کرده که در واقع این انرژی است که بدون تغییر می‌ماند و همچنین انرژی و جرم با یکدیگر رابطه دارند.)

این مطلب به طور ساده به این معنی است که اگر ده‌هزار اتم داشته باشیم و مقدار زیادی واکنش شیمیایی انجام پذیرد، در پایان ما همچنان بطور دقیق ده‌هزار اتم خواهیم داشت. اگر انرژی از دست رفته یا به‌دست‌آمده را مد نظر قرار دهیم، مقدار جرم نیز تغییر نمی‌کند. شیمی کنش و واکنش میان اتم‌ها را به تنهایی یا در بیشتر موارد به‌همراه دیگر اتم‌ها و به‌صورت یون یا مولکول (ترکیب) بررسی می‌کند.

این اتم‌ها اغلب با اتم‌های دیگر واکنش‌هایی را انجام می‌دهند. (برای نمونه زمانی‌که آتش چوب را می‌سوزاند واکنشی است بین اتم‌های اکسیژن موجود در هوا و مواد آلی چوب. که نور بر روی مواد شیمیایی فیلم عکاسی ایجاد می‌کند شکل می‌گیرد.)

یکی از یافته‌های بنیادین و جالب دانش شیمی این بوده‌است که اتم‌ها روی‌هم‌رفته همیشه به نسبت برابر با یکدیگر ترکیب می‌شوند. سیلیس دارای ساختمانی است که نسبت اتم‌های سیلیسیوم به اکسیژن در آن یک به دو است. امروزه ثابت شده‌است که استثناهایی در زمینهٔ قانون نسبت‌های معینوجود دارد(مواد غیر استوکیومتری).

یکی دیگر از یافته‌های کلیدی شیمی این بود که زمانی که یک واکنش شیمیایی مشخص رخ می‌دهد، مقدار انرژی که بدست می‌آید یا از دست می‌رود همواره یکسان است. این امر ما را به مفاهیم مهمی مانند تعادل، ترمودینامیک می‌رساند.

شیمی فیزیک بر پایهٔ فیزیک پیشرفته (مدرن) بنا شده‌است. اصولاً می‌توان تمام سیستم‌های شیمیایی را با استفاده از تئوری مکانیک کوانتوم شرح داد. این تئوری از لحاظ ریاضی پیچیده بوده و عمیقاً شهودی است. به هر حال در عمل و بطور واقعی تنها بررسی سیستم‌های سادهٔ شیمیایی قابل بررسی با مفاهیم مکانیکی کوانتوم امکان‌پذیر است و در اکثر مواقع باید از تقریب استفاده کرد(مانند تئوری کاری دانسیته). بنابراین درک کامل مکانیک کوانتوم برای تمامی مباحث شیمی کاربرد ندارد؛ زیرا نتایج مهم این تئوری (بخصوص اربیتال اتمی) با استفاده از مفاهیم ساده‌تری قابل درک و به‌کارگیری هستند.

با اینکه در بسیاری موارد ممکن است مکانیک کوانتوم نادیده گرفته شود، اما از مفهوم اساسی آن، یعنی کوانتومی کردن انرژی، نمی‌توان صرف نظر کرد. شیمی‌دان‌ها برای بکارگیری کلیه روش‌های طیف نمایی به آثار و نتایج کوانتوم وابسته‌اند. علم فیزیک هم ممکن است مورد بی توجهی واقع شود، اما به هر حال برآیند نهایی آن (مانند رزونانس مغناطیسی هسته‌ای) پژوهیده و مطالعه می‌شود.

یکی دیگر از تئوری‌های اصلی فیزیک مدرن که نباید نادیده گرفته شود نظریه نسبیت است. این نظریه که از دیدگاه ریاضی پیچیده‌است، شرح کامل فیزیکی علم شیمی است. مفاهیم نسبیتی تنها در برخی از محاسبات خیلی دقیق ساختمان هسته، به‌ویژه در عناصر سنگین‌تر، کاربرد دارند و در عمل تقریباً با شیمی پیوند ندارند.

بخش‌های اصلی دانش شیمی عبارت‌اند از:

  • شیمی تجزیه، که به تعیین ترکیبات مواد و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها می‌پردازد.
  • شیمی آلی، که به مطالعهٔ ترکیبات کربن‌دار، غیر از ترکیباتی چون دو اکسید کربن (دی اکسید کربن) می‌پردازد.
  • شیمی معدنی، که به اکثریت عناصری که در شیمی آلی روی آنها تاکید نشده و برخی خواص مولکولها می‌پردازد.
  • شیمی فیزیک، که پایه و اساس کلیهٔ شاخه‌های دیگر را تشکیل می‌دهد، و شامل ویژگی‌های فیزیکی مواد و ابزار تئوری بررسی آنهاست.

دیگر رشته‌های مطالعاتی و شاخه‌های تخصصی که با شیمی پیوند دارند عبارت‌اند از: علم مواد، مهندسی شیمی، شیمی بسپار، شیمی محیط زیست وداروسازی.

 

شاخه‌های شیمی

شیمی تجزیه

یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:آزمایش,ایجاد, آتش سبز, :: 20:44 :: نويسنده : محمد رجبی

آزمایش  شیمی آتش سبز

با آن ماری Helmenstine

درست کردن آتش رنگی آسونه. یکی از نمونه های درخشان رنگارنگ و بیشتر از آتش است رنگ آتش سبز می باشد. مشاهده چگونگی استفاده از مواد شیمیایی خانواده سبز را به آتش خودتان.

رونوشت :
آزمایش شیمی آتش سبز

سلام ، من دکتر آنه Helmenstine برای About.com. امروز من می روم به شما نشان دهد چگونه به انجام یکی از پروژه های مورد علاقه من شیمی ، ساخت آتش سبز می باشد.
مواد آتش سبز
است بسیار ساده به آتش سبز می باشد. چیزی که نیاز دارید اسید بوریک است که در بخش داروسازی از بسیاری از فروشگاه ها فروخته شده است ، و متانول یا الکل متیلیک ، که اغلب به آسانی درمان به عنوان سوخت با عرضه خودرو یافت می شود.
شروع آتش سبز
 کمی
پودر اسید بوریک را در یک ظرف آتش به همراه دارد. اضافه کردن مقدار کمی از متانول ، مراقب باشید که برای جلوگیری از هر گونه spilling در دستان شما. نور آتش (دوزخ)

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
برای دیدن رمز در خبر نامه ثبت نام کنید


ادامه مطلب ...
یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:ساخت, یک ,باتری ,بشری, :: 20:42 :: نويسنده : محمد رجبی

ساخت یک باتری انسان با جایگزین کردن انگشتان دست برای پل نمک در یک سلول galvanic. شما می توانید یک باتری انسان را با یک فرد ، یک گروه از افراد ، یا حتی یک هزار نفر بسازید

ساخت یک باتری بشری


روش معمول اتصال نیمه سلولهای
galvanic سلول ها ، استفاده از پل نمک را به عنوان منبع یون های تلفن همراه ، می خواهم در این نمودار. با این حال ، شما می توانید انگشتان خود را در محل پل نمک استفاده کنید.

را 'پنجم با دو انگشت از دست شما. نگران نباشید ، یکی از انگشت در ظرف کیمیاگری فلز مس در محلول 1M شیب مس سولفات و دیگر انگشتان در ظرف فلزی روی در محلول سولفات روی 1M. شما فقط یک باتری ساخته شده از خودتان! باتری انسانی شما در مورد ولتاژ ، همان پتانسیل استاندارد سلول داشته باشد. مقدار انگشتان دست خود را هنگامی که شما انجام می شود و به خودتان تبریک می گویید 

جستجوی پیشرفته بشر باتری

آیا می خواهید ولتاژ بیشتر؟ سوئیچ کردن روی برای یک فلز واکنش پذیر تر کرده و دوستان خود را در در عمل است. شما می توانید سدیم باتری مس با داشتن یک داوطلب خوش شانس لمس یک قطعه کوچک از فلز سدیم را. آیا شخصی که در کنار عضویت در دستان فرد با دست زدن به سدیم می باشد. ایجاد زنجیره ای از دست انسان را با همچون بسیاری از مردم شما در دسترس (برای ثبت این نوع باتری در انسان است گفته می شود مردم یدلایمخیرات 1500) ، و فرد را در شیب انتهای انگشت خود را به محلول سولفات مس. باتری بشر ، شما باید حدود 3 ولت تحویل.

فلز سدیم به شدت فعال می شود. مطمئن باشید که نگه داشتن فلز سدیم دور از هر گونه آب مایع و به کسی که این فلز با آب شستن دست خود را با محلول سرکه بعد از تظاهرات لمس می باشد.

یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:کالیفورنیم,تازه های شیمی,, :: 19:31 :: نويسنده : محمد رجبی

کالیفرنیم :
کشف این عنصر توسط گروهی به نام های K.Street jr / A.Ghiorso / S.G.Tompson / G.T.Seaborg و در سال 1950 در آمریکا انجام گرفت و علت نامگذاری آن شهر کالیفرنیا می باشد .
کالیفرنیم ششمین عنصری است که دارای عدد اتمی بیشتر از اورانیم می باشد و بعد از آن کشف شد و توسط تامپسون، استریت، گیویرسو و سیبورگ در سال 1950 تولید شد. این عنصر در سال 1950 از بمباران مقدار کمی 242Cm با یونهای هلیم 35 MeV در سیکلوترون 60 اینچی برکلی تولید شده است. کالیفرنیمIII، تنها یون پایداردر محلولهای آبی است و کلیه تلاشها برای احیا یا اکسید کردن کالیفرنیمIII بی نتیجه بوده است. ایزوتوپ 249Cf از نتیجه بتای 249Bk به دست می آید در حالیکه ایزوتوپهای سنگین تر در اثر تابش شدید نوترون توسط واکنشهای هسته ای حاصل می شوند. وجود ایزوتوپهای 249Cf، 250Cf، 251Cf و 252Cf سوا کردن کالیفرنیم را به مقدار مشخص و با وزن کردن امکان پذیر می سازد بنابراین می تواند ویژگیهای آن را در مقیاس ماکروسکوپی بررسی کرد.

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
برای دریافت در خبرنامه ما ثبت نام کنید


ادامه مطلب ...
یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:مطلبی,در,مورد,کوریوم, :: 19:29 :: نويسنده : محمد رجبی

کوریم :
این عنصر توسط G.T.Seaborg / A.Ghiorso / R.A.James و در سال 1944 در آمریکا کشف شد . نام آن به افتخار ماری کوری و پیر برآن نهاده شده است .
کوریم در جدول تناوبی بعد از عنصر آمریکیم و در گروه اکتینیدها قرار دارد. این عنصر در سال 1944 از بمباران یونهای هلیم در سیکلوترون 60 اینچ در ایالتهای کالیفرنیا و برکلی تولید شد.
در سال 1950 سه دانشمند دیگر یک ترکیبی از این عنصر با خاصیت مغناطیسی بالا با فرمول CmF3 را پیدا کردند که این ترکیب از نظر خاصیت مغناطیسی شبیه ترکیب GdF3 است. این ترکیب از سانتریفوژ الکترونیکی یون Cm+3 به دست آمد. چهارده ایزوتوپ از این عنصر شناخته شده است. پایدارترین ایزوتوپ این عنصر 247Cm است که نیمه عمر آن حدود 16 میلیون سال است. که این سن در مقایسه با سن نخستین عنصر کوریوم در زمین کوتاه است.
کوریم طبیعی از نهشته های اورانیوم یافت می شود. این عنصر از تخریب ذرات بتا توسط کانیهای اورانیم حاصل می شود. ایزوتوپهای 242Cm , 244Cm با کمیت میلی گرم در دسترس می باشد. و با میلی گرم تولید می شود. این عنصر شبیه گادولینیم از گروه عناصر کمیاب است فقط از نظر ساختار بلوری با یکدیگر تفاوت دارند.

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
برای دریافت آن در خبرنامه ثبت نام کنید


ادامه مطلب ...
یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:مطلبی درمورد پلوتونیوم, :: 19:25 :: نويسنده : محمد رجبی

پولوتونیم :
کشف این عنصر مشترکاً توسط G.T.Seaborg / J.W.Kennedy / E.M.McMillan / A.C.Wohl و در سال 1940 ایالات متحده آمریکا انجام شد و علت نامگذاری آن از سیاره پلوتونیم گرفته شده است .
پولوتونیم دومین عنصر بعد از اورانیم در گروه اکتینیدها است. این عنصر توسط بمباران دوترونی اورانیم در سیکلوترون 60 اینچ تولید شد. پولوتونیم به مقدار کم به صورت طبیعی در کانیهای اورانیم موجود می باشد. فرمهای این عنصر در وضعیت مشابهی با نپتونیم قرار دارد. پرتوافکنی اورانیم طبیعی با نوترونها امکان پذیر است.
مهمترین ایزوتوپ این عنصر 239Pu است که نیمه عمرآن 24100 سال است و برای تولید راکتورهای هسته ای از اورانیم طبیعی کاربرد دارد. حدود 15 ایزوتوپ از پولوتونیم شناخته شده است.

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
در خبر نامه ثبت نام کنید


ادامه مطلب ...

انیشتنیم :
این عنصر توسط Argonne / Los Alamos / Uofcalif و در سال 1925 در آمریکا کشف شد . نام این عنصر به افتخار آلبرت انیشتین روی آن نهاده شده است .
انیشتنیم (آلبرت اینشتین)، هفتمین عنصرسری آکتینیدهاست که دارای عدد اتمی بیشتر از اورانیم می باشد و توسط گیویرسو و همکارانش دردسامبر سال 1952 در برکلی و در نخاله های نخستین انفجار بزرگ ترمو نوکلیر شناسایی شد که این انفجار در نوامبر سال 1952 در اقیانوس آرام انجام شد. در این انفجارایزوتوپ 20 روزه اینشتینیم 253 تولید شد.
در سال 1961، به منظور جدا کردن مقدار ماکروسکوپی اینشتینیم 253، مقدار کافی از آن تولید شد. وزن این نمونه حدود 0.01 میلی گرم بود و وزن آن با استفاده از تعادل مغناطیسی اندازه گیری شد. اینشتینیم 253 تولید شده برای تولید مندلویم (عنصر 101) مورد استفاده قرار گرفت. در آزمایشگاه ملی اواک ریج، با تابش یک کیلوگرم پلوتونیم 239 در یک راکتور و ظرف چند سال، 3 میلی گرم اینشتینیم تولید شد که این کار به منظور تولید پلوتونیم 242 انجام شده بود و پلوتونیم 242 را به صورت قرصهای از اکسید پلوتونیم و پودر آلومینیم در آورده بود و در سال اولیه تابش، این قرصها را درون میله ای در ساوانا ریور پلنت می گذاشت و تابش هدف در چهار ماه بعد در HFIR(راکتور ایزوتوپی جریان بالا) قرار می داد. سپس این نمونه ها برای جدایش شیمیایی اینشتینیم از کالیفرنیم برداشته می شدند.
در حال حاضر 14 ایزوتوپ اینشتینیم شناسایی شده اند. اینشتینیم 254، بیشترین نیمه عمر را دارد (275 روز).
مطالعاتی که با استفاده از اینشتینیم 253 انجام شده نشان می دهد که اینشتینیم دارای ویژگیهای شیمیایی عنصر سنگین و سه ظرفیتی آکتینید را دارد

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
برای رمز در خبر نامه ثبت نام کنید


ادامه مطلب ...
یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:مطلبی در مورد عنصر بر کلیم, :: 19:17 :: نويسنده : محمد رجبی

برکلیم :
این عنصر توسط G.T.Seaborg / S.G.Tompson / A.Ghiorso و در سال 1949 در آمریکا کشف شد . نام آن برگرفته از منطقه ای در آمریکا است .
برکلیم هشتمین عنصر از گروه اکتینیدها است. این عنصر از بمباران سیکلوترون آمریکیم 241 با یون هلیم تولید می شود. اولین ایزوتوپ تولید شده این عنصر جرم اتمی آن 243 بود و با نیمه عمر 4.5 ساعت تخریب شد. 10 ایزوتوپ از این عنصر شناخته شده است که همه آنها به صورت ترکیب هستند. نیمه عمر ایزوتوپ 249Bk حدود 314 روز می باشد.

کلرید برکلیم اولین ترکیب این عنصر بود که در سال 1962 به صورت خالص تولید شد. وزن آن یک بیلییونیوم گرم بود. برکلیم فلزی به رنگ نقره ای به راحتی در اسیدهای رقیق قابل حل است. و به سرعت در هوا در درجه حرارت بالا اکسیده می شود. روشهای پراش اشعه ایکس برای شناسایی ترکیبات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این عنصر میل ترکیبی با دیگر عناصر گروه اکتینیدها دارد. این عنصر به علت کمیابی کاربرد تجاری و تخصصی و فنی ندارد .



ساختار بلوری عنصر Bk



ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
برای دیدن رمز در خبر نامه ثبت نام کنید


ادامه مطلب ...
یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:دانلود مطلبی در مورد پلونیوم ,, :: 18:54 :: نويسنده : محمد رجبی

دانلود مطلبی کامل درباره عنصر پلونیوم که به صورت فشرده شده است و برای اجرا نیاز به برنامه آفیس دارید.برای دانلود به ادامه مطلب بروید و قسمتی از این مطلب را ببینید



ادامه مطلب ...

 

با انجام این ازمایش شما می توانید در مقابل چشمان متعجب تماشاچیانتان ، با آب آتش روشن کنید !

مواد و وسایل مورد نیاز :

چهار گرم پودر آمونیوم نیترات

یک گرم پودر آمونیوم کلرید

گرد روی

 


 

 

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
برای دیدن ادامه مطلب در خبرنامه ثبت نام تا رمز را دریافت کنید با تشکر مدیریت وبلاگ خانه شیمی


ادامه مطلب ...
یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:تصاوی,ر زیبای, شیمی ,تازه های ,علم, شیمی,, :: 18:13 :: نويسنده : محمد رجبی

دراین آدرسی که برای شما گذاشته ام وارد یک سایت معتبر شیمی می شوید که تصاویر زیبا وجدیدی قرار دارد حتما سر بزنید.

chemistry.about.com/od/chemistryhowtoguide/ig/Science-Projects-Photo-Gallery/Crystal-Geode.-LUO.htm

 دانلود مطلبی درباره زندکی نامه دانشمندان شیمی مثل رادرفورد و مندلیف و............ که مطلب جالبی است توصیه می کنم حتما دانلود کنید این متن حتی درباره علایق ونوع زندگیشان صحبت کرده ای فایل زیپ شده وبرای اجرا نیاز به برنامه آفیس دارید

 

ge.tt/8GMhFBF/v/0برای دانلود اینجا کلیک کنید

رمز فایل:www.shimikada.loxblog.com 

 اطلاعات جالبی در مورد جیوه:
 بیشترین معادن جیوه دنیا در اسپانیا و ایتالیاست و مهمترین سنگ معدن آن سینابار یا سولفور جیوه است با گوگرد و هالوژنها تركیب می شود اما با اسیدها به جز اسیدنیتریك بی اثر است جیوه و تركیبات آن توسط پوست و بلعیدن و تنفس جذب بدن می شود ماكسیمم مقدار مجاز بخار جیوه در هوای محیط كار 1.0 میلی گرم در متر مكعب و ماكسیمم مقدار جیوه مجاز موجود در ادرار 3.0 میلی گرم در لیتر است كلیه ها نقش مهمی در دفع جیوه از راه ادراری دارند ضمن اینكه بیشترین تجمع جیوه در اعضای بدن نیز در كلیه هاست 

 دانلود  چند سوال کنکور شیمی 2 از سال85 تا 90 که به صورت پاور پینت است به صورت فایل زیپ شده است .

 

     ge.tt/9wpqExE/v/0 برای دانلود اینجا کلیک کنید

 

رمز فایل :www.shimikada.loxblog.com

 آیا آرد (آرد گندم) میتواند منفجر شود؟
همه میدانیم كه بیشتر گندم سفید از نشاسته درست شده است . و میدانیم كه نشاسته از كربوهیدرات ساخته شده است یعنی از به هم پیوستن زنجیره ی مولكولهای شكر  . هر كسی كه  تا بحال مارشمالو (نوعی شیرینی خمیرمانند )را اتش زده باشد میداند كه شكر براحتی میسوزد , پس ارد هم میتواند.آرد و خیلی از كربوهیدراتهای دیگر میتواند اتش بگیرند وقتی انها در هوا بحالت گرد و غبار وجود دارد .فقط کافیه در هر متر مكعب 50 گرم یا بیشتر آرد بصورت گرد در هوا وجود داشته باشد و مشتعل شود. ذره های آرد انقدر كوچك هستند كه فورا میسوزند. وقتی یك ذره بسوزد بقیه ذره های نزدیكش را هم روشن میكند و انوقت شعله بوجود امده تمام ابر ارد را شعله ور كرده و منفجر میشود. تقریبا هر كربو هیدرات بصورت گرد و غبار  وقتی مشتعل شود منفجر خواهد شد .در خیلی از انبارهای آرد به همین صورت با یك جرقه یا یك منبع گرما باعت انفجار و اتش سوزی میشود.

 ساختن موشك با استفاده از هیدروژن پر اكسید و نقره
برای این كار هیدروژن پر اكسید باید غلیظ شده باشد.(در حدود 90 درصد ) هیدروژن پر اكسید كه در دارو خانه ها میفروشند غلظلتش درحدود 3 در صد است.فرمول شیمیایی هیدروژن پری اكسید H2O2 است.وقتی با نقره واكنش برقرار میكند نقره نقش كاتالیزور را بازی میكند.این واكنش اتم اضافه اكسیژن را ازاد كرده  اب و گرمای زیادی تولید میكند.گرما اب را به بخار تبدیل كرده كه این بخار میتواند با سرعت بالا از نازل موشك خارج كند. 
برای ساخت موشك میتوانید از بطری نوشابه های خانواده خالی استفاده كنید به این صورت كه در نوشابه را سوراخ كوچکی بكنید(نقش نازل موشك) و مواد را در ان ریخته و در آن را ببندید واكنش انجام شده و بخار با سرعت از سوراخ به بیرون زده و اگر بطری نوشابه را بروی زمین بخوابانید این موشك حركت خواهد كر

 دانلود نرم افزار PL Table یکی از نرم افزارهای جدول تناوبی است که امکانات جالب و منحصر به فردی دارد:

 

- اطلاعات کامل عناصر و ایزوتوپ‌ها
- موازنه واکنش‌های شیمیایی
- رسم نمودارهای مختلف
- نمایش جدول تناوبی در قالب‌های مختلف
- انجام محاسبات شیمیایی مانند تعیین اعداد اکسایش عناصر در ترکیبات مختلف
- و

 

به صورت فایل زیپ است و برای اجرا نیاز به سیستم عامل ویندوز دارید

ge.tt/890vrtE/v/5برای دانلود اینجا کلیک کنید

رمز فایل:www.shimikada.loxblog.com 

 ساختن موشك با استفاده از هیدروژن پر اكسید و نقره
برای این كار هیدروژن پر اكسید باید غلیظ شده باشد.(در حدود 90 درصد ) هیدروژن پر اكسید كه در دارو خانه ها میفروشند غلظلتش درحدود 3 در صد است.فرمول شیمیایی هیدروژن پری اكسید H2O2 است.وقتی با نقره واكنش برقرار میكند نقره نقش كاتالیزور را بازی میكند.این واكنش اتم اضافه اكسیژن را ازاد كرده  اب و گرمای زیادی تولید میكند.گرما اب را به بخار تبدیل كرده كه این بخار میتواند با سرعت بالا از نازل موشك خارج كند. 
برای ساخت موشك میتوانید از بطری نوشابه های خانواده خالی استفاده كنید به این صورت كه در نوشابه را سوراخ كوچکی بكنید(نقش نازل موشك) و مواد را در ان ریخته و در آن را ببندید واكنش انجام شده و بخار با سرعت از سوراخ به بیرون زده و اگر بطری نوشابه را بروی زمین بخوابانید این موشك حركت خواهد كر

دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:آهک ها,تازه های علم شیمی, :: 21:43 :: نويسنده : محمد رجبی

 مطلبی درمورد آهک ها به صورت فایل زیپ و برای دانلود نیاز به برنامه آفیس دارید

ge.tt/890vrtE/v/3برای دانلود اینجا کلیک کنید

رمز فایل:www.shimikada.loxblog.com

دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:آلیاژ چدن,تازه های علم شیمی,2012,, :: 21:37 :: نويسنده : محمد رجبی

 دانلود متنی در مورد آلیاژ چدن به صورت فایل زیپ برای اجرا نیاز به برنامه آفیس دارید

برای دانلود اینجا کلیک کنیدge.tt/890vrtE/v/2

رمز فایل:www.shimikada.loxblog.com

دانلود مطلبی در مورد موادپاک کننده به صورت فایل زیپ است که برای اجرا نیاز به برنامه آفیس دارید

ge.tt/890vrtE/v/1برای دانلود اینجا کلیک کنید

رمز فایل:www.shimikada.loxblog.com

 دانلود مطلبی در مورد شاخه شیمی وبرتر های علم شیمی می گوید این فایل به صورت زیپ است و برای اجرا نیاز به برنامه آفیس دارید

ge.tt/890vrtE/v/0برای دانلود اینجا کلیک کنید

 

 

رمزفایل:www.shimikada.loxblog.com

 

مختصري از سولفيد اهن

سولفيد آهن يا « سنگ محافظ و نگهبان »‌ به شكل هاي مختلف وجود دارد. صفحات دايره شكل تا مكعب هاي مختلف سطح براق و برنجي اين سنگ ، بچه ها را به طرف خود جلب مي كند. اين سنگ شبيه آينه اي كوچك است كه انرژيهاي منفي را از بچه دور مي كند و هراس او را از اين كه مورد حمايت قرار نگيرد ، كاهش مي دهد. بچه وقتي اين سنگ را در اختياردارد حس مي كند كه از نظر جسماني در وضعيت كاملي قرار دارد و سرشار از عشق است

 دانلود متنی درباره تازه های شیمی ,جذابیت های علم شیمی و کاربرد آن ها که به صورت فایل زیپ است و برای اجرا نیاز به برنامه آفیس دارید

 برای دانلود اینجا کلیک کنیدge.tt/83SKhtE/v/0

رمز فایل: www.shimikada.loxblog.com

 نانولوله هاي كربني با آب آشتي مي كنند



نانولوله هاي كربني با آب آشتي ميكنند
خبرگزاري فارس: پژوهشگران دانشگاه تهران، با انجام روشهاي شبيه سازي مولكولي، راهي مناسب براي آبدوست كردن نانولوله هاي كربني ارايه دادند.



به گزارش خبرگزاري فارس، از آنجايي كه نانولوله كربني يك سوپرمولكول آبگريز است، تلاشهاي زيادي براي محلول كردن آنها در آب انجام شدهاست. بررسيهاي تجربي نشان داده كه استخلافدار كردن به روش تجربي يك انتخاب مناسب در بهبود حلاليت نانولوله ها در آب است. روشهاي زيادي براي استخلافدار كردن نانولوله هاي كربني به كار ميرود كه ميتوان به ايجاد نقص و استخلافدار كردن به روش كووالانس به ديوارههاي نانولوله اشاره كرد. 

مهشاد مشاري، كارشناس ارشد شيمي فيزيك رفتار نانولولهي استخلافدار شده با دو گروه گلوتامين و كربوكسيل در محيط آبي را در قالب پاياننامهي كارشناسي ارشد خود بررسي كردهام. 

مشاري در رابطه با نحوه انجام اين پژوهش گفت: اين تحقيق به روش شبيه سازي مولكولي به كمك نرم افزار Tinker انجام شده است. به اين صورت كه شش سيستم از نانولوله كربني ساده و نانولوله ي كربني استخلافدار شده به وسيله دو گروه استخلافي گلوتامين (استخلافي با طول زنجيره ي بلند) و كربوكسيل (استخلافي با طول زنجيره كوتاه) ساخته شد. در 4 سيستم، از هر كدام از استخلافها چهار استخلاف از يك گروه قرار داده شد و در دو سيستمي كه نوع استخلاف آنها يكي بود، مكان قرارگيري آنها متفاوت در نظر گرفته شد. سپس با اعمال شرايط شبيه سازي، برهمكنش هاي انرژي، نمودارهاي تابع توزيع شعاعي و ضرايب نفوذ تحليل شد. 

وي اظهار داشت: نتايج بررسي ها نشان داد كه تمايل تجمع مولكولهاي آب در اطراف گروههاي آبدوست، در انتهاي استخلاف گلوتامين بيشتر از گروه هاي آبدوست در نزديكي نانولوله ي كربني است، همچنين تعداد مولكولهاي آب بيشتري در اطراف نانولوله هاي استخلافدار شده با گلوتامين نسبت به نانولوله هاي استخلافدار شده با كربوكسيل تجمع مييابند. 

اين پژوهشگر افزود: بررسي ها روي نانولوله ي كربني با شانزده عدد گروه كربوكسيل حاكي از آن است كه تعداد زياد استخلاف، مانع نزديك شدن مولكولهاي آب به گروههاي آبدوست شده و بهتر است كه از استخلاف با تعداد كم و طول زنجيره بلند استفاده شود. 

جزئيات اين تحقيق كه با راهنمايي معصومه فروتن در آزمايشگاه تحقيقاتي شيميفيزيك دانشكده شيمي دانشگاه تهران انجام شده، در مجله Physica E (جلد 43، صفحات 365-359، سال 2010) منتشر شدهاست. 

نوبل شیمی برای کشف پروتئین سبز فلورسانت در یک جانور دریایی

سه پژوهشگر به خاطر کشف پروتئین نورانی در یک جانور دریایی موسوم به چتر دریایی(عروس دریایی) برنده جایزه نوبل شیمی شدند.

دو پژوهشگر آمریکایی و یک پژوهشگر ژاپنی به خاطر کشف پروتئینی نورانی در چتر دریایی که سلول‌ها، بافت‌ها و حتی اندام‌ها را درخشان می‌کند - ابزاری که اکنون هزاران پژوهشگر در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند - برنده جایزه نوبل شیمی شدند.



جایزه 10 میلیون کرونی (1.4 میلیون دلاری) نوبل در رشته شیمی به اوسامو شیمومورا، دانشمند متولد ژاپن که اکنون در آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی Woods Hole در ماساچوست آمریکا کار می‌کند، مارتین چالفیه از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و راجر تسین از دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیه‌گو به خاطر کشف پروتئین دارای خاصیت فلورسانس سبز اهدا شد.



کمیته نوبل شیمی از آکادمی سلطنتی علوم سوئد در بیانیه‌ای گفت: "پروتئین سبز نورانی فلورسان" (GFP) در ابتدا در یک گونه "چتر دریایی" (Aequorea victoria) در سال 1962 کشف شد. از آن هنگام به بعد این پروتئین به یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاه در علوم زیستی معاصر بدل شده است."



شیمومورا در ابتدا GFP را از چترهای دریایی ساحل غربی آمریکای شمالی جدا کرد، و کشف کرد که این پروتئین در برابر نور ماورای‌بنفش می‌درخشد. از سال 1967 برای 20 سال او هر تابستان بندر فرایدی در ایالت واشنگتن در غرب آمریکا می‌رفت تا هر روز بیش از 3000 چتر دریایی جمع کند.



چالفیه و همکارانش باکتری‌‌هایی مانند "ای‌ کولای" (E. coli) و کرم‌های ریز به نام "کانوربیتیدیس الگانس" (C. elegans) را برای تولید این پروتئین با "چسباندن" (splicing) ژن‌ مناسب به کار گرفتند.

رنگ سبز پروتئین چتر دریایی زیر نور آبی و نور ماورای بنفش خود را نشان می‌دهد، به پژوهشگران امکان می‌دهد که سلول‌های توموری را نورانی کنند، مواد سمی را ردیابی کنند و خاموش و روشن بودن ژن‌ها را تحت نظر بگیرند.

چالفیه در مصاحبه‌ای تلفنی گفت:‌ "ما می‌توانیم به سادگی به درون جانور نگاه کنیم و بگوییم در کجا این رنگ سبز روشن شده است، از چه هنگامی روشن شده است و پروتئین ایجاد کننده رنگ سبز در کجا ساخته شده است و به کجا می‌رود؟"

تسین، که پژوهشگر انستیتوی پزشکی هاوارد هیوز در آمریکا است، نیز از پروتئین مرجان استفاده کرد، و این رنگ فلورسانس را در فراسوی سبز به زرد، آبی و سایر رنگ‌ها گسترش داد تا فرایند‌های زیست‌شناختی متعددی را در یک زمان دنبال کند.

تسین گفت در زمان کودکی به علت ابتلا به آسم مجبور بود که در خانه بماند، و برای همین ساعت ها با رنگ‌‌ها به عنوان بخشی از آزمایش‌های شیمی در زیرزمین خانه‌شان بازی می‌‌کرد.

تسین گفت او به خاطر جایزه بسیار مفتخر است و تصدیق کرد که دانشمندان دیگری در این حوزه کار کرده‌اند که ممکن بود در این جایزه سهیم شوند.

او گفت: "من تنها سه شخص دیگر را می‌شناسم که می‌توانستند این جایزه را بگیرند و مطمئن هستم که کمیته داوران با تصمیم‌گیری مشکلی روبه‌رو بوده است."

این سه پژوهشگر با برنده‌شدن جایزه نوبل شیمی، به ردیف برخی بزرگترین نام‌ها در علم مانند ماری کوری، که جایزه نوبل فیزیک را هم برد، و لینوس پائولینگ، دانشمند و فعال مشهور راه صلح که در سال 1954 این جایزه را برد، پیوستند.

یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:چرا, پیاز, اشک ,را ,در ,می آورد؟, :: 18:11 :: نويسنده : محمد رجبی

چرا پیاز اشک را در می آورد؟
هنگامی که پوست پیاز را می کنید یافته های آن آسیب می بینند و آنزیمی در آنها با ترکیبی به نام سولفواکسید (به اختصار) ترکیب شده و مولکول نامبرده را به سه قسمت می شکند که یکی از این ترکیبات اشک آور است.
زمانی که پیاز را زیر شیر آب یا پس از خروج از یخچال پوست می کنید دیگر اشک آور نیست زیرا:
سولفواکسید در آب محلول است و آب سبب آبکافت آن می شود در نتیجه بقیه ی مراحل بالا که نتیجه ی آن ایجاد ترکیب اشک آور است انجام نمی شود.
اگر پیاز سرد باشد سرعت واکنش آنزیمی نامبرده کاهش می یابد و کمتر تشکیل می شود و فشار بخار سولفواکسید هم کاهش یافته و غلظت آن در هوا کم می شود طوری که سبب ایجاد اشک نمی شود.

یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:انشمندان, تیره ترین, ترکیب شیمیایی, را, ساختند,, :: 18:9 :: نويسنده : محمد رجبی

انشمندان تیره ترین ترکیب شیمیایی را ساختند.

دانشمندی در دانشگاه هوستون، ماده ای را ساخته است که چهار بار از تیره ترین ماده ی شناخته شده، تیره تر است. این ماده ی سیاه رنگ بیش از 9/99 درصد از نور را جذب می کند.
پولیکل آجایان (Pulickel Ajayan)، ترکیبی از نانو لوله های کربنی ساخته است که تنها 045/0 درصد از نور را باز می تاباند. آجایان در این مورد می گوید: " اعدادی که میزان تیرگی این ماده را نشان می دهند، مهیج تر از آن چیزی بودند که ما فکر می کردیم." او می افزاید: " این ماده که در کتاب رکوردهای جهان ، گینس، به ثبت رسیده است دارای کاربردهای عملی بسیاری می باشد. توانایی این ماده در جذب نور می تواند در پانل های خورشیدی مفید باشد. هم چنین این ماده میزان تفرق نور را به حداقل می رساند که یک مزیت بالقوه در ساخت تلسکوپ ها محسوب می شود."
تیره ترین ترکیب شناخته شده ی پیشین، یک آلیاژ نیکل – فسفر بود که توسط دانشمندان در لندن ساخته و 16/0 درصد نور را باز می تاباند.

استفاده از اب در تولید سوخت

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس گزارش محققان نروژی، تزریق آب هوشمند نوعی خاص از آب دریا به چاه های کم بازده نفت می تواند میزان استخراج آنها را تا 60 درصد بهبود ببخشد.

طبق مطالعات جدید، محققان اعلام کردند که بیش از 50 درصد اندوخته های نفت جهان، بیلیونها گالن نفت در مخازن نفتی که از ترکیب کربنات کلسیم و صخره هایی حاوی آهک و سنگ آهک تشکیل شده است، به دام افتاده اند.


دانشمندان که در حال حاضر با تزریق آب دریا در چاه های آهکی میزان استخراج آن را افزایش داده اند، در حال تحقیق بر روی امکان عملی بودن این فرایند در مورد چاه های سنگ آهک نفتی هستند زیرا این چاه ها علاوه بر سختی ناشی از حضور سنگ آهک از بازده بسیار پایینی - کمتر از 30 درصد و در گاهی اوقات کمتر از 5 درصد - برخوردارند.

برای درک این مطلب دانشمندان نمونه هایی را از مخازن سنگ آهکی نفت در آسیای میانه جمع آوری کرده و آنها را برای چند هفته در نفت خام قرار دادند.

آنها سپس نمونه ها را به منظور اثبات قابلیت نفوذ آب به سنگ آهک، درون آب هوشمند، نوع خاصی از آب دریا که دارای سولفات و عوامل دیگر شیمیایی است، قرار دادند.

نتیجه آزمایشها نشان داد که آبیاری نمونه های سنگ آهک توسط این آب باعث بروز همان واکنش های شیمیایی می شود که آهک نسبت به آب هوشمند از خود نشان می دهد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، محققان اکنون در حال مقایسه میزان تاثیر این فرایند در برداشت نفت از مخازن کم بازده سنگ آهکی به نسبت مخازن آهکی هستند

20upload.ir/index.php/files/get/e-i-0oZxMI/www.shimikada.loxblog.com.7zبرای دانلود مطلب اینجا کلیک کنید

این مطلب درمورد نانو مغناطیس از علم شیمی است وبه صورت فایلzip است تا راحتتر دانلود شود وبرای اجرای مطب نیاز به برنامه آفیس دارید

رمز فایل: wwww.shimikada.loxblog.com

- آيا ميدانستيد اکسید کروم در ساخت نوار کاست و فیلم ویدئو استفاده می شود ؟

- آيا ميدانستيد لیتیم در جامد کردن روغن های صنعتی کاربرد دارد ؟

- آيا ميدانستيد رادیم گرانترین فلز است ؟

- آيا ميدانستيد تمامی فلزات بجز آنتیموان و بیسموت در مواقع انجماد ، حجمشان کاهش می یابد ؟

- آيا ميدانستيد استرانسیم از بقایای موجودات دریایی به دست می آید ؟

بقیه در ادامه مطلب بسیار جالب است حتما بخوانید.....



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد
پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 116
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 138
بازدید ماه : 138
بازدید کل : 91511
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


Javascripts